- Streamingdienst Netflix heeft er in het vierde kwartaal van 2022 ongeveer 7,7 miljoen abonnees bij gekregen.
- Netflix profiteerde onder meer van de populariteit van horrorkomedie Wednesday.
- Ook introduceerde de streamingdienst in 12 landen een goedkoper abonnement met reclame.
- Lees ook: Besparen op abonnement voor streaming? Dit ben je kwijt aan Netflix, Videoland, Disney+ en andere platforms
De Amerikaanse streamingdienst Netflix heeft in het vierde kwartaal veel meer gebruikers getrokken dan verwacht. Netflix profiteerde onder meer van de populaire horrorkomedie Wednesday, documentaireserie Monster: The Jeffrey Dahmer Story en de docureeks Harry & Meghan. Volgens Netflix kwamen er in de afgelopen periode bijna 7,7 miljoen nieuwe klanten bij, wat fors meer is dan de 4,5 miljoen die het bedrijf zelf had voorspeld.
Verder werd bekend dat medeoprichter Reed Hastings zijn functie van mede-bestuursvoorzitter opgeeft. De dagelijkse leiding van Netflix komt nu in handen van Greg Peters en Ted Sarandos. Hastings wordt president-commissaris van het bedrijf.
In totaal hadden aan het einde van vorig jaar 231 miljoen mensen een abonnement bij het streamingplatform. In het derde kwartaal zag Netflix het aantal abonnees ook al toenemen, met 2,4 miljoen. Toen trok het in het Californische Los Gatos gevestigde bedrijf meer klanten dankzij onder meer een nieuw seizoen van de populaire horrorserie Stranger Things.
De omzet bedroeg in het afgelopen kwartaal 7,9 miljard dollar, omgerekend 7,3 miljard euro. Dat is een stijging van 2 procent vergeleken met een jaar eerder. Er werd een nettowinst behaald van 55 miljoen dollar.
In de eerste twee kwartalen van 2022 zag Netflix het aantal klanten juist nog dalen. Tijdens de coronapandemie kende Netflix een zeer sterke groei omdat mensen tijdens de lockdowns aan huis waren gekluisterd en naar vertier zochten. Maar na de heropening van de maatschappij gingen mensen weer meer de deur uit en werden veel abonnementen opgezegd. Ook heeft de onderneming te kampen met concurrentie van bijvoorbeeld Disney+, HBO Max en Amazon Prime.
Goedkoper abonnement Netflix inclusief advertenties
Om meer klanten te lokken kwam Netflix in november in twaalf landen met een goedkopere videodienst waarbij advertenties zijn te zien. In Nederland is die dienst nog niet beschikbaar. Ook is Netflix bezig met maatregelen rond het delen van wachtwoorden aan mensen buiten het eigen huishouden. Netflix-abonnees die hun wachtwoord delen kunnen tegen betaling een aparte account aanmaken voor degenen die meekijken.
In een toelichting zei Netflix dat 2022 een lastig jaar was met een moeilijk begin maar een positieve finish. De cijfers vielen goed bij beleggers op Wall Street, want in de handel nabeurs ging het aandeel Netflix flink omhoog.